Kalkulator snu. Ile spać, aby się wyspać

Sen jest niezwykle ważny dla naszego codziennego funkcjonowania, a jego brak szybko odbija się na samopoczuciu czy zdrowiu. Z najbardziej znanych skutków niedoboru snu wymienia się między innymi: zwiększenie ryzyka chorób serca, udaru oraz cukrzycy, mniejszą odporność na stres, problemy z koncentracją, a nawet zwiększenie prawdopodobieństwa depresji. Niezwykle ważne jest więc by zacząć temu zapobiegać.

Black White, Dziecko, Małe Dziecko, Sen

Jako pierwszą istotną kwestię wymienia się zazwyczaj czas snu, który jest inny dla każdej grupy wiekowej. Dla dzieci, które są w wieku przedszkolnym jest to od 10 do 13 godzin dziennie, dla tych w wieku szkolnym od 9 do 11, a nastolatki potrzebują już tylko 8-10 godzin. Przechodząc natomiast do osób dorosłych i starszych jest to najmniejsza liczba potrzebnego snu, bo od 7 do 8.

Co jednak, gdy pomimo przestrzegania tego czasu wciąż budzimy się niewyspani, albo zwyczajnie mamy mniej czasu na sen? Wtedy warto zainteresować się też fazami snu. Często, budząc się w odpowiednim momencie możemy wstać pełni energii nawet po 5 czy 6 godzinach snu, gwarantuje to jednak też wypoczęcie po dłuższym czasie w ilości na przykład 10 godzin. Jak to więc z tym jest? Istnieje podział na dwie fazy: NREM i REM. NREM jest to czas kiedy nasz mózg przechodzi w etap najgłębszego relaksu, śpimy wtedy najmocniej, a obudzenie się w tej fazie jest najtrudniejsze i nawet po bardzo długim śnie możemy odczuwać zmęczenie. REM natomiast jest fazą, gdy śpimy bardzo lekko, więc nie będzie żadnych problemów z porannym wstawaniem czy uczuciem zmęczenia po obudzeniu. Fazy te następują naprzemiennie, NREM trwa zazwyczaj około 90 minut, chociaż zdarzają się przypadki gdzie wynosi ona nawet do 120. Przyjmiemy jednak wartość 90, ponieważ sprawdza się u większości ludzi, chociaż w razie początkowego niepowodzenia należy zastanowić się czy nasza faza NREM nie trwa dłużej. Biorąc pod uwagę to, że REM trwa również 90 minut to należy budzić się po wielokrotności tego czasu. Czyli na przykład dobrze jest spać 4,5 godziny, 6 godzin, 7,5 czy 9. Warto jednak brać też pod uwagę czas zasypiania. Tutaj należy spróbować zaobserwować ile czasu nam to zajmuje w momencie gdy odczuwamy już zmęczenie.

Ludzie, Kobieta, Sen

Należy jednak dodać, że chociaż dzięki temu możemy czasem spać mniej lub więcej i czuć się dobrze nasz organizm potrzebuje tej określonej wyżej ilości godzin i dodając te 90 minut do siebie oraz budząc się w wyznaczonym czasie zarówno pod względem ilości snu jak i aktualnej fazy, mamy gwarancję niemal całkowitego braku zmęczenia po obudzeniu.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podaj odpowiednią cyfrę lub literę. Pole wymagane. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.