Zmiana czasu na zimowy. Jaki ma wpływ na nasz sen?

Zmiana czas na zimowy przypadająca na koniec października przede wszystkim kojarzy nam się z dodatkową godziną snu, jaką otrzymujemy niejako w darze. Rzeczywiście cofając raz do roku wskazówki zegara o godzinę wydłużamy sobie czas przeznaczony na odpoczynek, jednak niestety zmianę tą odczuwamy bardzo dotkliwie przez kolejne dni, a nawet tygodnie zanim nasz organizm na nowo przystosuje się do zaburzonego rytmu dobowego. W rezultacie zamiast dużej dawki energii wynikającej z wydłużonego snu, zmagamy się z notorycznym przemęczeniem, rozdrażnieniem i obniżeniem nastroju, a nawet stanami depresyjnymi. Dlaczego tak się dzieje i jak w rzeczywistości zmiana czasu na zimowy wpływa na nasz sen? Poszukajmy odpowiedzi.

Znalezione obrazy dla zapytania change time

W zimowym czasie…

Od wielu już lat w naszym kraju obowiązuje zmiana czasu, która dokonuje się w dwóch okresach: letnim i zimowym. Choć wydawać by się mogło, że mniej pozytywnie wpłynie na nasz organizm czas letni, kiedy to w wyniku jego zmiany śpimy o godzinę krócej, okazuje się, że zmiana czasu na zimowy również wiąże się z wieloma niekoniecznie dobrymi konsekwencjami.  Są one rezultatem zaburzenia rytmu dobowego człowieka na skutek, którego ciężko nam przystosować się do „nowych” godzin snu i czuwania. Jego następstwem jest też zakłócenie pracy narządów produkujących hormony odpowiedzialne między innymi za nasze samopoczucie, notoryczne odczuwanie wzmożonej senności oraz uczucie rozdrażnienia i podenerwowania. Biorąc pod uwagę wszystkie trudności związane ze zmianą czasu trudno nie zadać sobie pytania, czemu tak naprawdę ma ona służyć?  Okazuje się, że poprawa funkcjonowania organizmu w tym znaczeniu schodzi na dalszy plan, a przesuwanie wskazówek zegara o godzinę do przodu lub do tyłu ma znaczenie głównie ekonomiczne. Tymczasem warto uświadomić sobie, że przystosowanie się do zmiany czasu niesie ze sobą wiele mocno odczuwalnych w swoich skutkach konsekwencji. Jedną z nich są zaburzenia snu.

Podobny obraz

Zimowy sen  

Zimową porą zazwyczaj brakuje nam energii. Krótkie dni i wyjątkowo długie wieczory oraz wszechobecna szarość i notoryczny brak słońca powodują, że nasze samopoczucie ulega obniżeniu. W tym czasie u wielu osób występuje tzw. przesilenie zimowe, przejawiające się wzmożoną sennością i zmęczeniem. Sytuacja ta to wynik zwiększonej produkcji melatoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego za prawidłową pracę wewnętrznego biologicznego zegara. To właśnie melatonina skłania organizm do wyciszenia i snu. Hormon ten produkowany jest w szyszynce, a jego zwiększone wydzielanie następuje po zapadnięciu zmroku. W związku z tym, że po zmianie czasu na zimowy, wieczór zapada o godzinę szybciej, zmniejszona ilość światła dziennego sprawia, że melatonina produkowana jest już w godzinach popołudniowych. Skutkuje to niemal ciągłym odczuwaniem przez nas senności. W rezultacie zaburzenia produkcji melatoniny pogarsza się jakość snu – częściej budzimy się wciągu nocy, nasz sen jest płytki, czujemy się niewyspani, pomimo tego, że śpimy tyle, co zazwyczaj. Poza tym nasila się uczucie zmęczenia i podenerwowania.  Jesteśmy też mniej odporni na stres, szybciej ulegamy rozdrażnieniu. Zaburzeniu ulega także nasz metabolizm, co w konsekwencji sprawia, że szybciej przybieramy na wadze.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podaj odpowiednią cyfrę lub literę. Pole wymagane. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.